Przedstawiam opracowany przeze mnie konspekt lekcji z przyrody nieozywionej do wykorzystania w pracy z dziećmi sześcioletnimi dający dzieciom mozliwości do tego, by stawały się badaczami i odkrywcami.
TEMAT: Co pływa, a co tonie? – Zabawy badawcze
CELE: - stwarzanie warunków do poznawania sposobów zachowania się niektórych przedmiotów w wodzie; - poszukiwanie przyczyn tonięcia i utrzymywania się na powierzchni wody różnych przedmiotów - kształcenie umiejętności działania w grupie
METODY: - rozmowa - obserwacja - praktycznego działania
FORMY PRACY: - zbiorowa - zespołowa - indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
krzyżówka, podpisy, piórka, klucz, kostka do gry, spinacz, kamień, kulka metalowa, papier, plastelina, miski, słoiki, skorupy orzecha włoskiego, kapsle, plastikowe pokrywki od słoików, gwoździe, styropian, woda
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Rozwiązanie krzyżówki – otrzymanie hasła „woda”;
2. Omówienie charakterystycznych cech wody ( zapach, kolor, itp.)
3. Zabawy badawcze „Co pływa, co tonie”?
Doświadczenie 1 Na stoliku przed dziećmi przeźroczysta miska z wodą, wokół zgromadzone przedmioty: piórko, klucz, skorupy orzecha włoskiego, kamień, kapsel, spinacz, metalowa kulka, drewniana kulka, plastikowa kostka do gry itp.
Szacowanie przez dzieci: - Jak zachowają się poszczególne przedmioty w wodzie? - który przedmiot w wodzie będzie pływał? - który utonie? - Po oszacowaniu, wrzucanie przedmiotu do wody. Wysuwają wniosek, że przedmioty: ciężkie – toną; lekkie- pływają.
Dzieci dzielą się na cztery grupy i zajmują miejsca przy czterech stolikach
Doświadczenie 2 Każda grupa otrzymuje miskę z wodą. Każde dziecko otrzymuje taką samą ilość plasteliny, lepią z niej kulkę, umieszczają ją na wodzie – kulka opada na dno, następnie z kulki lepią „talerzyk” i ponownie umieszczają na wodzie – „talerzyk” pływa. Wysuwają wniosek, że to czy przedmiot pływa, zależy od jego kształtu.
Doświadczenie 3 Każda grupa otrzymuje dwa jednakowe słoiki, jeden słoik zakręcają, drugi pozostawiają bez zakrętki. Oba kładą na wodę i obserwują ich zachowanie (dzieci zauważają, że słoik z nakrętką pływa, a do słoika bez nakrętki wlewa się woda i słoik tonie. Wysuwają wniosek, że w słoiku, który pływa jest powietrze, a w drugim – woda. Powietrze jest lżejsze od wody.
4. Zabawa ruchowa z piosenką pt. „Wiosenne roztopy”.
5. Rozmowa- podsumowanie obserwacji, których dzieci dokonały podczas kolejnych doświadczeń: · Przedmioty ciężkie toną, a lekkie pływają; · Przedmioty wykonane z tego samego materiału mogą pływać lub tonąć, zależy to od ich kształtu; · W słoiku, który pływał było powietrze, a w drugim woda. Powietrze jest lżejsze od wody.
6. „Łódka” Nauczycielka udostępnia dzieciom różnorodny materiał: styropian, skorupki orzecha włoskiego, kapsle, nakrętki, plastelina, wykałaczki, kolorowy papier. Dzieci robią łódeczki wg własnego pomysłu, tak, aby utrzymywały się na powierzchni wody. Zabawy łódkami w miskach z wodą.
opr. mgr Marta Szotowicz
|